Cu toții trebuie să luăm informații, să le înțelegem și apoi să le explicăm altora. Deși poate fi o a doua natură pentru mulți, este nevoie de un set unic de abilități pentru a reuși acest lucru. Poate că sunteți la universitate și profesorul v-a cerut să vă uitați la o lucrare de cercetare în limba engleză și să o rezumați grupului de studiu în limba dvs. de origine. Sau poate că sunteți la serviciu și ați primit un briefing detaliat privind siguranța pe care trebuie să îl transmiteți colegilor. Alte exemple comune care necesită aceste abilități includ explicarea unui orar pentru o clasă nouă sau pur și simplu transmiterea ultimelor bârfe!
O abilitate cheie pentru cei care învață limbi străine
rea de informații, rezumarea și transmiterea lor reprezintă un exemplu a ceea ce lingviștii numesc mediere și este o abilitate cheie pentru cei care învață limbi străine la toate nivelurile. Acesta este subiectul celui mai recent document Cambridge Paper in ELT, Mediation: Ce este, cum să o predai și cum să o evaluezi, care analizează unele dintre cele mai bune strategii pe care profesorii le pot folosi pentru a preda și a evalua abilitățile de mediere și pentru a se distra pe parcurs.
Medierea este o abilitate fundamentală pe care o folosim în viața de zi cu zi și este esențială pentru cursanții care doresc să învețe engleza pentru lumea reală. Vedem exemple minunate la locul de muncă, unde angajaților li se cere să preia niște informații complexe și apoi să le explice colegilor care nu sunt experți. Un alt exemplu ar putea fi copiii mici care își asumă roluri de mediere atunci când sunt în vacanță, traducând pentru părinții lor în restaurante.
Apariția acestei nevoi dovedește o tendință care vede abordarea predării limbilor străine depășind cele patru abilități tradiționale de citire, scriere, vorbire și ascultare pentru a ajunge la cele patru moduri de comunicare: receptare, producție, interacțiune și mediere. Recunoașterea medierii ca fiind o abilitate-cheie pentru învățarea limbilor a primit un nou impuls în 2020, când Consiliul Europei a publicat volumul Companion Volume for the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). CECR este standardul internațional de evaluare a competențelor lingvistice, iar Volumul însoțitor a inclus un accent mai mare pe competențele de mediere pentru predare și învățare.
Partea bună pentru profesori este că, dacă predau la clasă abilități de comunicare în viața reală, probabil că deja se ocupă de abilitățile de mediere. Cu toate acestea, le recomandăm profesorilor să facă un pas mai departe, dezvoltând strategii eficiente pentru sala de clasă.
Și cum pot dezvolta profesorii aceste strategii? Un bun punct de plecare este să analizeze ce sunt de fapt activitățile de mediere. CEFR le descrie astfel:
– medierea unui text, cum ar fi transmiterea de informații specifice
– medierea unor concepte, cum ar fi comunicarea în cadrul unui grup
– medierea comunicării, cum ar fi acționarea ca intermediar în situații informale.
Profesorii pot transforma apoi aceste idei în activități practice în clasă. De exemplu, elevii pot urmări știri și filme în limba engleză și apoi pot rezuma punctele importante în engleză sau în propria lor limbă pentru restul clasei.
Medierea și Cambridge English
Graham Seed, Senior Research Manager la Cambridge, a fost autorul lucrării. El spune că medierea a fost o parte importantă a abordării Cambridge de mai mulți ani:
„La Cambridge, cursurile noastre conțin deja sarcini care vizează predarea și dezvoltarea abilităților de mediere în clasa de limba engleză. Acest lucru se datorează faptului că noi credem că exersarea abilităților de mediere poate contribui cu adevărat la creșterea încrederii unui cursant, deoarece acesta exersează abilitățile de comunicare în limba engleză de care va avea nevoie în contexte de comunicare din viața reală, în învățământul ulterior sau la locul de muncă”.
Documentul oferă, de asemenea, orientări pentru evaluarea competențelor de mediere în clasă. Acesta îi sfătuiește pe profesori să utilizeze scalele și descriptorii de mediere relevanți găsiți în volumul de însoțire 2020 al CECR pentru contextele elevilor lor. Acest lucru îi va ajuta pe profesori să decidă asupra căror domenii ar trebui să se concentreze atunci când elaborează o listă de verificare pentru evaluarea la clasă.
Pentru cursuri de comunicare în limba engleză vă așteptăm să vă înscrieți la cursurile Intelligent Learning Constanța la secțiunea ÎNSCRIERI de pe acest site.