Cu toții avem o viziune aproximativă, de cele mai multe ori idealizată, despre ce înseamnă un profesor bun.
În România au înflorit atelierele de pregătire profesională, conferințele pentru cadrele didactice, programele de formare, profilurile sociale care promovează conținut didactic, platformele online de testare, video-urile accesibilizate pe discipline școlare, ong-urile cu teme salvatoare pentru copiii defavorizați, after-school-urile, centrele de meditații, etc.
Cu toate astea, în clase, calitatea actului didactic este din ce în ce mai slabă. Se face carte din ce în ce mai prost. Deși discursurile publice, la evenimentele între cadrele didactice, sunt din ce în ce mai entuziaste.
Nimic din ce-i mai sus nu are puterea să suplinească marea absență a tehnicii didactice. Un profesor bun este unul mai ales tehnic. Unul care planifică mult, are strategii de management al clasei, știe pe de rost pașii metodici pentru formarea unei competențe. Un profesor bun este un inginer al cunoașterii. Știe toată șurubăraia gândirii, a etapelor ei. Știe să creeze mize, să măsoare, să remedieze, să reactualizeze, să recicleze mereu din urmă, cunoștințe și deprinderi în contexte noi. Până ajungi să fii inspirațional și cool la clasă, trebuie să ai bine unsă, de acasă, în planificare și proiectare, toată mașinăria lecției.
Nimic din asta nu pare înălțător și nobil. Când vorbesc, la conferințe, despre tehnică didactică, pierd sala. E plictisitoare tema. Oamenilor le plac cuvintele frumoase, vor să audă mai mult din cele care întrețin iluzia existenței unui profesor de tip vedetă, showman/woman, entertainer al elevilor, magician al entuziasmului în învățare.
Un profesor bun poate fi inspirațional dacă și numai dacă este 90% un bun inginer, pedant și procedural, al învățării: rutinat, organizat, chițibușar, răbdător, măsurător, reglator din mers al ”mașinăriei”.
Noi, la Intelligent Learning nu am reinventat roata, dar n-am întors la baza gândirii și la lupta aceea discretă, pas cu pas, meticuloasă care trebuie făcută cu mintea copilului, ce trebuie exersată cu pași mici. Cursanții noștri adulți și cei mici vin la noi pentru că au nevoie de ajutor, nu înțeleg la școala normală sau doresc o experiență plăcută cu limba străină. Noi îi ghidăm prin tehnica pașilor mici, ce ne asigură reținerea informațiilor în mod LOGIC și permanent, creând legături cu toate informațiile avute anterior.
Aceasta ar fi cheia și dă rezultate excepționale. Doar că aceste ore nu arată spectaculos, nu se pot fotografia, nu se pot documenta pe facebook sau la conferințele în care ne învolburăm inspirațional.
Învățarea de calitate este știință și presupune multă pregătire anterioară, meticuloasă, pentru a previziona pașii ce ne-ar putea împiedica și pașii ce ne-ar putea ajuta în atingerea obiectivelor. Este o tehnică făcută cu obsesia unui funcționar conștiincios. Abia după ce profesorul își îndeplinește menirea asta poate să acceadă și la partea ”fun”, ”wow” și ”cool”.