În ultimii ani, a devenit evident că paradigma educației de succes s-a schimbat. În prezent, atenția se concentrează asupra elevilor, încurajându-i să fie protagoniștii propriei lor învățări. Rolul profesorilor a evoluat de la lectori la facilitatori, oferind elevilor instrumente care se vor dovedi utile atât în clasă, cât și în afara acesteia. În acest articol, ne vom concentra asupra abordării de descoperire ghidată ca mijloc de dezvoltare a autonomiei și a gândirii critice a cursanților în învățarea la distanță.
Descoperirea ghidată, cunoscută și sub numele de abordare inductivă, este o tehnică sau o abordare în care un profesor oferă exemple de elemente lingvistice și îi ajută pe cursanți să descopere singuri regulile. În acest punct, este important să diferențiem deducția de inducție.
În procesul de învățare a limbilor străine, întâlnim două abordări clare: abordarea deductivă, care se referă la prezentarea explicită a regulilor, care sunt apoi aplicate de către elevi, și abordarea inductivă, care se referă la faptul că elevii elaborează reguli în urma expunerii la limba utilizată. Cu alte cuvinte, deductivă presupune prezentarea explicită a regulilor, în timp ce inductivă presupune învățarea implicită a regulilor.
Avantaje:
- Principalul avantaj al abordării prin descoperire ghidată este că încurajează autonomia, curiozitatea și gândirea critică a elevilor. Deoarece descoperirea ghidată implică o serie de exerciții/ întrebări care îi aduc pe elevi la înțelegerea limbii țintă, este extrem de centrată pe elev, încurajând autonomia și gândirea critică a elevilor pentru a înțelege limba țintă.
- De asemenea, încurajează colaborarea între cursanți. Cursanții care se implică în descoperirea ghidată au mai multe șanse să se simtă împuterniciți, autonomi și autosuficienți. Toate aceste comportamente sunt legate de o retenție sporită a informațiilor.
Dezavantaje:
- Acest tip de predare necesită o pregătire amănunțită din partea profesorului, fapt pentru care se pierde foarte mult timp.